Direktlänk till inlägg 15 juni 2007

Skräck för både död och evighet

Av Rolf - 15 juni 2007 08:34


God morgon!


Välkommen hit!  Den här bloggen delar ut bitar av ett häfte jag skrev för några år sedan. Det följande är sista biten av  första kapitlet. -


Ja så här har jag tänkt efteråt. Men fortfarande var det jag som femtonåring, som upplevde avgrunden i form av en påtvingad ateism. Föräldrarna följde sin verklighet, det är klart, men jag är mycket tacksam för att de hade fel, som det skulle visa sig. Tiden härefter var en lång period av ångest inför livet och inför döden. Tanken på evigheten upplevde jag som en svindlande skräck. För trots försäkringarna om att Gud inte fanns, så kunde jag ju ändå inte vara riktigt säker på att döden gjorde att jag bara slocknar ut.


Men både tanken på utslocknandet och tanken på ett ändlöst fortlevande i en ändlös rymd, fyllde mig med verklig fasa. Det gick t.o.m så långt att jag fylldes av illamående av att enbart sitta nära en person med hjärtfel. Både evig död och evigt liv skrämde mig så att jag inte visste om jag tyckte att döden eller en evighet levande, vore det värsta. Och det kändes som om valet stod mellan dessa två. Om jag nu hade något val, tänkte jag. Den allvarliga och skrämmande delen av väckelsekristendomens apeller hade jag hört, men inte den evangeliska fortsättningen med försoningen i Jesu blod. Och därför kan jag fortfarande som vuxen kristen inte se helvetet annat än som en allvarlig, bokstavlig och förfärlig verklighet.


Jag passerade de tidigare tonåren och började på Malmö Handelsgymnasium. Jag diskuterade tänkbara världsförklaringar med mina jämnåriga. De tyckte att jag tog det där med döden lite väl hårt. Flera av dem hade redan börjat dricka. För mycket. Gymnasietiden medförde fester och jag gick på en del av dem. En gång var det maskerad och jag fick kyssa en haremsdam på kinden, men det visade sig sedan att hon var engelsklärare. Flera hade sedan rätt roligt åt denna kindpuss.


Att kristna kunde finna världens nöjen tomma, det hade jag ju hört, men att avstå från nöjen och sprit för att man inte trodde på Gud , det var underligt. Därför gällde jag ofta som religiös fanatiker fastän jag inte alls var troende!

Mina nöjesplatser blev biblioteket och biograferna, där jag fann den verklighetsflykt som jag behövde som påtvingad ateist. För den verklighet jag upplevde - med alla skräcktankar - var verkligen värd att fly. Dessutom tror jag att Gud skyddade mig från grova och uppenbara synder som jag nog försökte och ville begå men alltså hindrades ifrån.


Ses vi i morgon? Ha en fin dag!


Rolf

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 29 juni 2007 00:05

Hej!   Det är Rolf som med det här avsnittet avslutar bloggen drabbas. Jag kommer att låta den ligga kvar en tid, så att de som vill ska kunna läsa olika avsnitt i den.                           Sista kapitlet:                  Dop som troende Under ...

Av Rolf - 28 juni 2007 00:00

Hej!   Nu ska Du få det näst sista stycket i Drabbas. I slutet av 1997 blev jag pensionerad. Eftersom jag inte behövde bo på någon särskild ort, så flyttade Eva och jag till Västerås. Så här var det. Hon hittade ett arbete som tilltalade henne i en ...

Av Rolf - 27 juni 2007 00:19

  Hejsan och välkommen hit.   Här styckar jag upp text ur ett häfte som jag har skrivit som jag kallar Drabbas. Du kan läsa tidigare stycken om Du klickar för dem här till höger.   Hösten 1981 ville vi hälsa på svärmor i Jönköping och när vi var där...

Av Rolf - 26 juni 2007 00:22

  Hej! Här är ett modernt Markus´  evangelium!    Innan sommaren var slut blev det en konferens till. Vi hade besökt ett möte i Vim- merby, där en norsk predikant, Terje Berntzen, talade. Han bad för sjuka i eftermötena. Människor hade blivit helade ...

Av Rolf - 25 juni 2007 00:05

Hej! I dag tänkte jag berätta om en erfarenhet av den Helige Ande. Det hände en kort tid efter att vi hade haft erfarenheten i soffan. Något som Eva och jag såg fram emot var ett föredrag, som skulle hållas i Linköping, i ämnet den Helige Andes dop....

Ovido - Quiz & Flashcards