Direktlänk till inlägg 23 juni 2007

Cittran och en vandringsvisa

Av Rolf - 23 juni 2007 00:08

Hej!

Trevlig midsommar!

Jag fortsätter där vi nyss h ade köpt cittran i januari 1981.


En repertoar växte fram och vi hade cittran med på hembesöken, vilket blev uppskattat. Folk sa ofta att de eller en äldre släkting spelade cittra och hade en på vinden. De kunde ofta bidra med gamla sånger som vi inte hade hört, men fick lära oss och så blev cittran en inkörsport till mycket intressanta samtal. Ibland en språngbräda till samtal om själens räddning.

Trots att det som ska berättas nu innebär ett hopp framåt i tiden, tycker jag ändå det hör hemma här. Vid ett tillfälle kände jag mig helt enkelt väldigt inspirerad att göra en biblisk sång, ett slags vandring genom Bibeln. Det gick så fort, så jag tror att jag helt och hållet har fått den av Herren. Den är tänkt att sjungas till Nils Frykmans sång: Nu är jag nöjd och glader. Den som vill ha melodin kan kontakta mig genom att kommentera.

Melodin finns i 570 Nya Segertoner, 415 i Gamla Segertoner och 62 i Särlaregn.


BIBELVANDRINGSVISA

(Den är 26 verser lång så Du får den i delar)


A E

1. Nu vill för er jag sjunga om världens bästa bok

A

Guds kärleksbrev till världen, så tag dess ord emot

D A

Från pärm till pärm det står där om Herrens trofasthet

E A

och löften från mången profet.


2. I början skingras mörkret av Herrens Varde ljus

och hav från fästen delas vid stora vattens brus.

Så grön och skön står jorden vid fjärde dagens slut;

Den sjunde vår Gud vilar ut.


3. De männ´skor som han skapat, de syndade mot Gud

De lyssnade till ormen och ej till Herrens bud.

Han vredgad körde ut dem, men lovade ändå:

de skulle en Frälsare få (Gen 3:15)


4. Det blev ej bättre utanför paradisets port.

Ty Kain sin broder dräpte, men när han detta gjort,

han fruktar och han ropar: - "De slår mej strax ihjäl!"

- "Nej, märket skall skydda dej väl!"


5. Och sedan kan du läsa om Abraham och Lot,

och Sodom och Gomorra som aldrig gjorde bot.

Hur Abraham blev pappa, fast han så gammal var,

och sonen blev Israels far.


6. Från Abraham kom Isak som sen fick söner två

Den ene höll i hälen, den andre luden var.

När Jakob själv blev pappa, blev trångt på stugans golv

för söner som uppgick till tolv.


7. En av dem hette Josef, som pappa älskar ömt.

Han ofta hörs berätta om något han har drömt.

Då rynkas ögonbrynen på bröderna så hårt.

Han säljes som slav inom kort.


8. Men Herren höll på Josef och Farao fick en dröm

om sädesax och boskap vid Nilens vida ström.

Och drömmens tydning gives åt Josef ifrån Gud,

och Farao lyder dess bud.


9. Se´n får i följa Moses och Israels alla barn,

som Herren mäktigt lösgör ur Faraos hårda garn.

De troende bestryker med Lammets blod sin karm

- och undgår Fördärvarens arm.


10. De hamnar mitt emellan ett hav och Faraos här.

Han tror de är i fällan, men Moses ropar "Där!"

Igenom Röda havet en väg nu öppen står.

Till friheten Israel går.


11. Sen får du läsa mycket om ökenvandringstid

Om lagens båda tavlor, om manna och om strid.

Om gudsmän och profeter som ser vad som skall ske

och lovar Messias´ entré.


I nästa avsnitt börjar visan i Nya Testamentet.


Ha en bra dag!



Rolf

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 29 juni 2007 00:05

Hej!   Det är Rolf som med det här avsnittet avslutar bloggen drabbas. Jag kommer att låta den ligga kvar en tid, så att de som vill ska kunna läsa olika avsnitt i den.                           Sista kapitlet:                  Dop som troende Under ...

Av Rolf - 28 juni 2007 00:00

Hej!   Nu ska Du få det näst sista stycket i Drabbas. I slutet av 1997 blev jag pensionerad. Eftersom jag inte behövde bo på någon särskild ort, så flyttade Eva och jag till Västerås. Så här var det. Hon hittade ett arbete som tilltalade henne i en ...

Av Rolf - 27 juni 2007 00:19

  Hejsan och välkommen hit.   Här styckar jag upp text ur ett häfte som jag har skrivit som jag kallar Drabbas. Du kan läsa tidigare stycken om Du klickar för dem här till höger.   Hösten 1981 ville vi hälsa på svärmor i Jönköping och när vi var där...

Av Rolf - 26 juni 2007 00:22

  Hej! Här är ett modernt Markus´  evangelium!    Innan sommaren var slut blev det en konferens till. Vi hade besökt ett möte i Vim- merby, där en norsk predikant, Terje Berntzen, talade. Han bad för sjuka i eftermötena. Människor hade blivit helade ...

Av Rolf - 25 juni 2007 00:05

Hej! I dag tänkte jag berätta om en erfarenhet av den Helige Ande. Det hände en kort tid efter att vi hade haft erfarenheten i soffan. Något som Eva och jag såg fram emot var ett föredrag, som skulle hållas i Linköping, i ämnet den Helige Andes dop....

Ovido - Quiz & Flashcards