Direktlänk till inlägg 20 juni 2007

... här händer det något . . .

Av Rolf - 20 juni 2007 23:07

Hej! 

Ja vi fortsätter väl med boken... 


- - - -  

Där tackade han för "biljetten" och tackade för det förtroende och det utlämnande av mig själv som jag hade givit honom. Vi satt i hans soffa och pratade länge och väl och han bekräftade att det verkligen hade hänt övernaturliga saker som svar på bön, för hans egen del.

Vad det gällde att fasta, så kunde vi bestämma att vi två kunde göra det på måndagarna från uppstigandet till sju på kvällen. Vi bestämde att börja den måndagen som förestod.

Så var det bönen. Jag har glömt mycket vad vad han sade. Och vi bad väl så mycket som vi pratade. Han inledde med spontan lovprisning och citerade psaltarpsalmen 133 om hur gott det var att bröder bodde endräktigt tillsammans. Han bad högt och ivrigt att Gud måtte välsigna mig. Jag stördes inte av att det var hög volym på bönen. Kvällen var redan sen och jag for hem, ställde min skiva bredvid sängen och somnade gott.

Det hade varit underbart att vakna en augustimorgon 1957, när jag kom underfund om Guds existens. Men den söndagsmorgon som följde på besöket hos Samuel, överträffar även den morgonen med marginal. När jag vaknade, kände jag det som om jag stod i en dusch av varmt vatten eller varmluft och en underbar glädje. Om jag för en sekund underade över orsaken, behövde jag bara kasta en blick på det stora skivomslaget med JESUS på. Detta var rubrikens varmdusch. Här kommer kallduschen.

Man gör sina misstag i prästtjänsten ibland. Jag gjorde ett som skaffade mig en rejäl utskäll- ning av kyrkoherden. Men den bara rann av mig. Trots det kom jag förstås ihåg att inte göra om dumheten. Detta lugn hade jag inte haft om jag inte hade fått den söndagens erfarenhet av Jesus.

Jag kunde inte låta bli att berätta för Eva om varmduschen, och hon ville också ta emot Jesus och vi bad tillsammans. Samuel och jag träffades flera gånger och bad och fastade tillsammans. Bland annat bad vi för Evas rygg. Biblisk fasta skiljer sig från hälsofasta som mest i två saker. Motivet: Man vill söka Gud på extra stort allvar. Dieten: Och man avstår helt från mat och dryck av alla slag.

En kväll efter min aftonbön kom hon och frågade mig om jag hade bett för hennes rygg.

- Javisst, hurså?

- Jo, den är helt bra!

I en inomhustrappa i prästgården hade hon känt värme i ryggen och smärtan försvann. Hon hade gått hela eftermiddagen och inte vågat säga något, förrän hon visste att det var bestående. -


Och efter detta har Eva fött en pojke till och rensat åtskilliga kvadratmeter trädgård utan att ens ha haft ont i ryggen. Detta arbete hade dittills varit en smärtsam uppgift.

Men jag tyckte ofta att kyrkan var ljum och jag ville ha mera bibelundervisning. Det fanns en bekännelsefront som kallades högkyrklig och där man verkade ta bibeln på större allvar. Tiden inom denna falang blev rätt kortvarig så jag förbigår den utan annan kommentar. Så efter ungefär ett år där, hoppade vi av, utleda på skrivna och växelvis lästa böner. En sen kväll sedan vi lämnat detta, satt vi vi vår soffa.


Och här kommer jag in på en ny fast i mitt liv...


Vi ses kanske här inne i morgon?    Rolf

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rolf - 29 juni 2007 00:05

Hej!   Det är Rolf som med det här avsnittet avslutar bloggen drabbas. Jag kommer att låta den ligga kvar en tid, så att de som vill ska kunna läsa olika avsnitt i den.                           Sista kapitlet:                  Dop som troende Under ...

Av Rolf - 28 juni 2007 00:00

Hej!   Nu ska Du få det näst sista stycket i Drabbas. I slutet av 1997 blev jag pensionerad. Eftersom jag inte behövde bo på någon särskild ort, så flyttade Eva och jag till Västerås. Så här var det. Hon hittade ett arbete som tilltalade henne i en ...

Av Rolf - 27 juni 2007 00:19

  Hejsan och välkommen hit.   Här styckar jag upp text ur ett häfte som jag har skrivit som jag kallar Drabbas. Du kan läsa tidigare stycken om Du klickar för dem här till höger.   Hösten 1981 ville vi hälsa på svärmor i Jönköping och när vi var där...

Av Rolf - 26 juni 2007 00:22

  Hej! Här är ett modernt Markus´  evangelium!    Innan sommaren var slut blev det en konferens till. Vi hade besökt ett möte i Vim- merby, där en norsk predikant, Terje Berntzen, talade. Han bad för sjuka i eftermötena. Människor hade blivit helade ...

Av Rolf - 25 juni 2007 00:05

Hej! I dag tänkte jag berätta om en erfarenhet av den Helige Ande. Det hände en kort tid efter att vi hade haft erfarenheten i soffan. Något som Eva och jag såg fram emot var ett föredrag, som skulle hållas i Linköping, i ämnet den Helige Andes dop....

Ovido - Quiz & Flashcards